Een interview met de beroemde bruidsfotografe uit Moskou.
Katya Mukhina viert feest met koppels vanuit de hele wereld. Ze reist hiervoor naar meer dan 35 landen om hun trouwdag vast te leggen op honderden locaties, variërend van bergen tot kastelen. Centraal in haar foto's staan dan ook creatieve landschappen en natuurlijk daglicht. We spraken met Katya over haar fotografiestijl waarbij ze ons een kijkje geeft in de wereld van een trouwfotograaf.
1. Je moet een project vinden waarin je je ideeën kunt uittesten om ze daarna perfect in de praktijk te brengen. Een bruiloft is niet de plek om te experimenteren.
2. Bied aan om tweede fotograaf van een professioneel fotograaf te worden. Ik zou deze kans altijd aangrijpen om te experimenteren en mijn portfolio uit te breiden met nieuwe benaderingen.
3. Houd je camera altijd in de buurt van je oog of gebruiksklaar in je hand om snel een foto te kunnen maken. Je verliest snel je concentratie als je staat te kijken, maar jij bent er om te fotograferen.
4. Zelfs op de momenten dat je niet aan het fotograferen bent, moet je nadenken over het beschikbare licht om je heen, over hoe het zonlicht valt of weerkaatst wordt door andere oppervlakken waardoor er schaduwen en lichtvlekken ontstaan, en deze kennis vervolgens toepassen in je foto's.
5. Je moet onbewust blijven nadenken over de compositie en over wat de beste hoek is om een groep bruiloftsgasten het mooiste vast te leggen. Oefen met je familie en vrienden.
6. Ga nooit naar een bruiloft met slechts één camera. Neem altijd een tweede camera mee. En neem altijd veel reservebatterijen en een camera met meer dan één geheugenkaartsleuf mee.
7. Ik kan me geen trouwfotograaf zonder flitser voorstellen. De Speedlite 600EX II-RT Flash en de ST-E3-RT Speedlite Transmitter zijn mijn beste vrienden om tot prachtige resultaten te komen.
8. Om op de ontspanknop te drukken en het onderwerp in beeld te brengen gebruik ik graag een Wi-Fi-camera op een monopod of statief, samen met de Camera Connect-app op mijn telefoon. Vroeger moest ik de TC-90N3-afstandsbediening gebruiken om een foto vanuit een andere bovenhoek te maken.
Je hebt je hele leven in Moskou gewoond en een HBO-opleiding Economie gevolgd voordat je begon te fotograferen. Hoe kwam je erachter dat fotografie je ware passie was?
Ik fotografeer al sinds mijn achttiende en nam overal een camera mee naartoe. Ik voelde me prettiger als ik ergens ook kon fotograferen in plaats van alleen te kunnen studeren. Zo raakte ik steeds vertrouwder met een camera. En aangezien ik zo gek op fotograferen was, besloot ik van fotografie mijn beroep te maken. En nu verdien ik er de kost mee.
Hoe ben je bij het fotograferen van bruiloften terecht gekomen? Heeft iemand je geïnspireerd?
Nee, niet echt. Ik vond het gewoon leuk om met mensen om te gaan en portretten te maken. Ik voelde dat dit mijn "ding" was en ik probeerde deze passie te ontwikkelen. Ik vond het een geweldig idee dat mijn klanten de foto's voor altijd zouden koesteren en dat mijn verhalen mettertijd nog waardevoller zouden worden. Inmiddels heb ik in 15 jaar al meer dan duizend bruiloften meegemaakt.
Je stijl lijkt zeer openhartig, met daglicht als belangrijkste kenmerk. Hoe zou je jouw stijl zelf omschrijven? Heb je een favoriete omgeving om in te werken?
Ik fotografeer meestal bruiloften met recepties tot 300 personen in grote balzalen en ga daarbij te werk als een soort fotojournalist. Ik gebruik de Canon Speedlite 600EX II-RT-flitser met de ST-E3-RT Speedlite Transmitter voor een mooie huidskleur. Voor de portretten van de bruid en bruidegom gebruik ik altijd extra LED-verlichting of reflecties om met het beschikbare licht te kunnen spelen. Ik fotografeer ook graag de interactie tussen het pasgetrouwde paar, omdat ik een verhaal wil vertellen. Mijn favoriete foto's zijn de foto's van het echtpaar dat van het landschap om hen heen geniet.
Ik probeer creatief te zijn en met de compositie te spelen met behulp van de EF 16-35mm f/2.8L III USM die perfect is om vanuit aparte hoeken te fotograferen. Het dynamisch bereik van de EOS 1D Mark II en EOS 5D Mark IV is zo breed dat je door bewerking van RAW-bestanden veel details in schaduwen naar voren kunt halen en veel lichte partijen in dezelfde foto kunt verwerken.
"…je moet stappen voor- en achteruit zetten, maar dan zie je ook meer. Je opent daarmee nieuwe verhalen voor jezelf, een nieuw perspectief…."
Je bent al 5 jaar ambassadeur van Canon in Rusland en Europa. Kun je wat meer vertellen over de Canon DSLR-camera's waarmee je trouwreportages maakt?
Op dit moment gebruik ik de EOS-1D Mark II en de Canon EOS 5D Mark IV. Ik fotografeer op iedere bruiloft met minstens twee camera's, vooral de 1D Mark II omdat die heel natuurlijk in de hand ligt en snel reageert op alles wat er gebeurt. Met deze camera kun je ook goed in extreme weersomstandigheden werken en dat is handig als je in de woestijn of in de regen staat!
Voor een normale bruiloft gebruik ik de 5D Mark IV, omdat die lichter is. Na een lange dag werken ben ik dan niet zo moe. Ik gebruik beide camera's omdat ze geweldig fotograferen bij weinig licht. Veel bruiloften vinden in de avond, op het donkerste deel van de dag, plaats en ik moet de hoogste kwaliteit aan mijn klanten blijven bieden.
Welke Canon-lenzen gebruik je voor trouwreportages?
Voor de drukke momenten van de bruiloft, zoals de huwelijksceremonie, gebruik ik de EF 24-70mm f/4L IS USM, zeker met 5D Mark IV, omdat deze lens veel megapixels heeft en beter werkt met Image Stabilizer-lenzen. Je weet nooit wat er gaat gebeuren of hoeveel mensen er zullen zijn. In dit soort gevallen maak ik me niet echt druk over het bokeh-effect. Om heldere en scherpe foto´s te maken hoef ik alleen maar op de juiste plek te staan en snel scherp te stellen.
Soms gebruik ik de EF 16-35mm f/2.8L III USM om te benadrukken hoe groot de ruimte, bijv. een kamer in een landhuis, is. De lens maakt fotojournalistieke foto's ook dynamischer met geometrische patronen, lijnen en actieve beweging. De EF 16-35mm f/2.8L III USM maakt het echtpaar relatief klein ten opzichte van de omgeving en is daarmee perfect om te laten zien hoe indrukwekkend het landschap is.
Ik fotograaf graag met de EF 35mm f/1.4L II USM en EF 85mm f/1.4L USM die ik daarbij ieder op een aparte full-frame body zet. Met deze combinatie moet je stappen voor- en achteruit zetten, maar dan zie je ook meer. Je creëert daarmee nieuwe verhalen voor jezelf, een nieuw perspectief.
"Ik ben verliefd op de EF 85mm f/1.4L IS USM…iedere bruid zou willen dat haar portret met deze lens was gefotografeerd…"
Welke camera gebruik je als je niet professioneel aan het fotograferen bent?
Ik blijf trouw aan de EOS M5. Deze camera is heel uitgebreid en ik gebruik hem met een platte EF-M 22mm f/2 STM-lens zodat hij licht in gewicht blijft en net zo groot is als een iPhone. Ik kan hem heel eenvoudig overal mee naartoe nemen, en als ik iets zie kan ik snel een foto maken. Ik gebruik hem op bruiloften waar ik tussen de menigte sta en geen aandacht op mezelf wil vestigen met een grote camera.
INSPIRATIE
1 van6
Gemaakt door:
Katya Mukhina
Gemaakt met:
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM,
1/1600
1000
Gemaakt door:
Katya Mukhina
Gemaakt met:
Canon EF 85mm f/1.8 USM,
1/160
1000
Gemaakt door:
Katya Mukhina
Gemaakt met:
Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens,
1/500
5000
Gemaakt door:
Katya Mukhina
Gemaakt met:
Canon EOS-1D X Mark II body,Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens
1/320
1600
Gemaakt door:
Katya Mukhina
Gemaakt met:
Canon EOS-1D X Mark II body,Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens